09 Nov

Oditi od tu do tja...

Ko želimo doseči cilj, odpotovati na določeno destinacijo, je najprej treba oceniti svojo začetno točko v odnosu do cilja ali destinacije. Začetni pogoji nas informirajo o tem, kaj bo potrebno, da dosežemo ta cilj/destinacijo, saj moramo vedno začeti od tam, kjer se trenutno nahajamo. A razumevanje tega, kje se nahajamo v duhovnem smislu, je lahko kočljiv del za tiste, ki iščejo duhovno emancipacijo. Če upoštevamo, da je cilj človeškega življenja duhovna emancipacija, moramo najprej razumeti, kaj to sploh pomeni, prav tako pa moramo biti uspešni v svojih prizadevanjih.

Duhovna emancipacija pomeni, da se popolnoma osvobodimo od vplivov materialnega telesa in uma. Ker pa je beseda »duhovno« najverjetneje beseda z največjim številom interpretacij, naj najprej »odpakiramo« ta stavek, pa začnimo z besedo »duhovno«.

Najprej moramo vedeti, da nam ni treba storiti ničesar, da bi bili ali postali duhovni, saj smo že duhovni, v duhovni energiji.

In kaj točno je duhovna energija? V prvi vrsti je zavestna. Poleg tega je že po naravi osebna, večna in polna blaženosti.

Ne čutite blaženosti? To je zaradi tega, ker smo odrezani od tega duhovnega zavedanja zaradi pokritosti z materialnim telesom in pogojenosti od naših preteklih vedenjskih vzorcev in aktivnosti.

8400

Kot je omenjeno v Vedah, obstaja 8.400.000 vrst teles, ki filtrirajo zavest duhovnih bitij, ki animira ta telesa. Prisotnost duhovne energije lahko razumemo z opazovanjem transformacije telesa: rojstvo, rast, obstoj, nastanek potomstva/stranskih produktov, krčenje in smrt. Smrt oziroma odsotnost življenja v telesu nastopi kot posledica odhoda življenjske energije – duhovne energije.

Obratno je materialna energija začasna, brez osebnosti, brez zavesti in zatorej neobčutljiva za blaženost. Naša telesa so tako kot hiše, pohištvo, itd., narejena iz materialne energije. Naj si še tako želimo projicirati osebnost na nežive predmete, kot to počno v otroških risankah, ti nikoli ne bodo mogli imeti takšnih značilnosti.

Duhovna emancipacija zatorej pomeni osvobojenost od teh pogojenih vplivov in načinov razmišljanja.

Materialna energija in njen vpliv na človeško zavest

Materialno energijo dirigirajo različne Gospodove energije, tiste, ki pa se tičejo nas tukaj, so gune. Vse in vsak vidik tega materialnega sveta vpliva na našo zavest, ko stopimo v stik z Njim. Ta vpliv je tako popoln, da je eden izmed prevodov besede gune »vrvi«. Tako kot lahko osebo, ki je zvezana z vrvmi, v celoti kontroliramo, velja enako za osebo, ki je pogojena z gunami.

V tem materialnem svetu je duhovna duša potnik v tujem okolju. Potovanje v tuje kraje dandanes pogosto zahteva odpornost na različne bolezni, za katere je lahko nekdo, ki ni domačin, dovzeten. Prav tako je materialna energija nalezljiva za čisto duhovno bitje. V bistvu ima vse v tem materialnem svetu, kar vpliva na dušo, nalezljivo naravo. Že s samim stikom z materialno energijo postane jiva (duša) okužena s kvalitetami te materialne energije. Ta vpliv je znan pod imenom gune, ki se lahko prevedejo kot »vrvi«. Predstavljajte si nemočno osebo, zvezano z vrvmi, ki jo vlečejo sem ter tja. Na enako lahek način »vlečejo naokoli« te gune oz. materialni vplivi zavest določene osebe.

Gospod Krišna pojasni naravo gun Ardžuni v štirinajstem poglavju Bhagavad-Gite, a preden to stori, poskrbi, da se zave ogromne vrednosti tega znanja. Blagoslovljeni Gospod mu je dejal: »Znova ti bom razodel največjo modrost, najpopolnejše znanje, s pomočjo katerega so vsi modreci dosegli najvišjo popolnost. Kdor do dna doume to znanje, lahko doseže transcendentalno naravo, enako Moji. Ta človek se ne rodi, ko nastopi stvarjenje, in ni vznemirjen ob uničenju sveta.« [Dosegel je duhovno emancipacijo]. Tako kot je ključ, ki odpre celico v zaporu, zelo pomemben zaporniku, bi morali vsi mi, zaporniki materialnega sveta, ceniti ta ključ Vedske modrosti, saj le-ta odpira hodnike do duhovne svobode, ki jih je zaklenilo naše neznanje.

Blog-Avtoriteta-0

Te gune je opisal Šri Krišna v Bhagavad-Giti na naslednji način:

Materialno naravo sestavljajo tri gune: vrlina (sattva-guna), strast (rajo-guna) in nevednost (tamo-guna). Ko pride večno živo bitje v stik z njo, o Arjuna močnih rok, postane podložno tem gunam.

Guna
vrline (sattva) je čistejša od ostalih, zatorej razsvetljuje in daje razumevanje. Osebo osvobodi grešnih reakcij skozi razvoj znanja. Z delovanjem v guni vrline postane človek duhovno vzdignjen, a prav tako postane pogojen s konceptom materialne sreče.

Iz gune strasti (rajas) se rodijo neskončne želje in hrepenenja. Zaradi te kvalitete postane posameznik željan ukvarjanja z materialnimi aktivnostmi, željan sadežev, rezultatov teh aktivnosti. Strast pa pogoji posameznika, da se nenehno ukvarja s plodonosnimi aktivnostmi, z namenom dobička in rasti. Ko pride do določenega dobička v guni strasti, se razvijejo simptomi velike navezanosti, nekontroliranih želja, hrepenenja in intenzivnega prizadevanja. Kakorkoli, opravljeno delo v guni strasti se v končni fazi izkaže za polno bolečine, tako za tistega, ki ga je opravil kot za ostale.

Značilnosti gune neznanja (tamas) povzročijo zablodo živih bitij. Rezultat kontakta z neznanjem je neumno, nasilno in napačno vedenje, lenoba in spanec. Dejanja, ki se izvedejo v guni neznanja se izkažejo za nespametna in napačno razumljena. Neznanje veže pogojeno dušo in jo pogoji s tem, da deluje proti lastnemu najboljšemu interesu. Ko postane guna neznanja še močnejša, se manifestirajo norost, iluzija, inercija in temačnost.

Detroit3

Iz gune vrline se razvijejo dobrota, razumevanje, znanje in sreča; iz gune strasti pohlep in žalost; in iz gune uničenja neznanje, nespametnost in iluzija. Iz strasti vznikne kreacija, vse to se vzdržuje v guni vrline, guna neznanja pa prinaša propad, razuzdanost in uničenje.

Nesprejemanje duhovne narave človeka in smatranje, da smo mi samo to telo, na osnovi tega moderna socialna teorija predlaga, da ljudje razvijamo svoj karakter preko socialnega pogojevanja. A Bhagavad-Gita in Šrimad Bhagavatam dodajata pomembne dimenzije k razumevanju človeškega vedenja na način, da razložita vpliv gun na razumevanje, znanje in vedenje človeka. Šrimad Bhagavatam (11.25.1–5) še razširi razlago na osnovi informacij, ki so nam na voljo v Giti in govorijo o naravi oz. karakterju, ki si ga živo bitje pridobi preko druženja s posameznimi gunami:

Kontrola uma in čutov, toleranca, razločevanje, sledenje predpisanim dolžnostim, resnicoljubnost, usmiljenje, pazljivo preučevanje preteklosti in prihodnosti, zadovoljstvo v vsakršnem stanju, velikodušnost, odpoved čutnemu uživanju, vera v duhovnega učitelja, občutek sramu ob neprimernih dejanjih, dobrodelnost, skromnost in zadovoljstvo s samim seboj ter odvezanost od materialnega uma ter čutov od materije, vse to so kvalitete gune vrline.

Materialne želje, trdo prizadevanje, drznost, nezadovoljstvo celo ob pridobitvah, lažen ponos, molitev za izboljšanje materialnega stanja, izkrivljanje razuma zaradi prevelike aktivnosti, nezmožnost osvoboditve delujočih čutil ob stiku s predmeti materialne narave, nemiren in zbegan um, smatranje, da je oseba drugačna in boljša od drugih, zadovoljevanje čutov, velika želja po bojevanju, naklonjenost poslušanju čaščenja nas samih, tendenca po zasmehovanju drugih, oznanjanje lastnega mojstrstva/spretnosti in upravičevanje dejanj z lastno močjo so kvalitete gune strasti.

Netolerantna jeza, skopost, govorjenje na osnovi lastnega lažnega ponosa in brez avtoritete svetih spisov, nasilno sovraštvo, parazitstvo, dvoličnost, kronična letargija, prepiranje, obžalovanje, zabloda, nezadovoljstvo, depresija, lažna pričakovanja, strah, lenoba in prevelika količina spanca, neuspeh in izginjanje zavedanja o lastnem višjem (duhovnem) jazu ter nezmožnost fokusa lastne pozornosti sestavljajo večino kvalitet gune nevednosti.

Vsi vidiki tako materialne energije kot človekovega delovanja so pod vplivom nekaterih kombinacij gun. Šri Krišna pojasni, da so vsa živa bitja znotraj materialnega sveta pod vplivom gun in v zadnjih sedmih poglavjih Gite še podrobneje pojasni njihov vpliv na vero, čaščenje, pokore, žrtvovanja, dobrodelnost, askeze, hrano, čas podnevi in ponoči, znanje, delovanje, razumevanje, odločnost, srečo, delo oz. rezultate našega delovanja in na tistega, ki delo izvaja.

Gune zagotavljajo velik vpogled v človeško razmišljanje in vedenje iz zadosti svežega vidika, da ustvarijo povsem novo polje človeške psihologije. Gune in štiri tipe ljudi, katere gune ustvarijo, bomo še podrobneje razdelali v naslednji objavi.

Nedvomno obstaja še drugačen način, kako živeti življenje.

Dhanešvara das – dopisnik iz Združenih Držav Amerike

+1
1
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

Blog e-novice

Po prijavi na tem obrazcu obvezno preverite vaš e-mail in potrdite prijavo.

Če v nabiralniku ne opazite našega sporočila, preverite SPAM mapo.

Dodaj odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja

This field is required.

This field is required.